dinsdag 5 april 2016

Lente in mijn paleisje en een kleine tutorial

Gisteren eindelijk mijn tumbler quiltje opgehangen over een hele lelijke deur. Hij komt daar heel mooi uit. Ik kwam er wel achter dat er nog geen label opzit, komt nog.
Als je goed kijkt op de foto zie je een prachtige magnolia in bloei staan. Het is maar heel even dat deze bloeit en daarom probeer ik er zoveel mogelijk van te genieten. Leve de lente!
Voor het eerst sinds heel lang ben ik gisteravond ook nog even geweest. Ik zat thuis op de bank en bedacht me dat er een blokje aan me lag te roepen. Het is er eentje van de 365 challenge en het zou een hele moeilijke zijn.
Lekker op het fietsie gestapt en nog twee uurtjes genaaid!
Het was inderdaad een lastig blok. Heel veel naden om heel nauwkeurig te naaien.
En dan nog veel hoeken in verstek. Mitered corners in het Engels. Dat moet je echt heel precies doen anders lijkt het nergens op!
Toen ik bijna klaar was, was ik er ook klaar mee en ben ik naar huis gegaan. Mensen die mij goed kennen gaan nu lachen, want daar sta ik om bekend: Als ik klaar ben, ben ik klaar!
De laatste naden gespeld om te kijken of het allemaal nog klopte en vanmorgen het blokje afgemaakt.
Het lukt me nog steeds niet om de buitenkanten recht te krijgen, ik denk dat dat eraan ligt dat ik nooit let op de rek van de stof. Komt nog wel eens. Nu ben ik vooral trots dat dit me gelukt is.
Vandaag meteen doorgepakt met de 365 challenge. Ik liep een beetje achter. Nu ben ik bij met alle blokken tot en met maart. De vier randen die je hierboven ziet rondom het hart heb ik vandaag gemaakt. Nu ligt er nog een hoekblok van gisteren en vandaag te wachten.
Als de vier hoeken klaar zijn, kunnen eindelijk de blokjes die ik sinds januari heb gemaakt eromheen. Ik ben zo benieuwd hoe dat eruit gaat zien!
Het was ook wel eens fijn om met wat grotere blokken te werken dan die kleine prutstukjes.
Deze HST (half square triangles) heb ik over door economisch te naaien. Bij de randblokken moest je elke keer de hoeken schuin maken met een vierkant, of in verstek naaien, doormidden stikken en omslaan. Als je dan op een halve inch nog een stiksel geeft en tussen de twee stiksels snijdt, krijg je gratis HST.
Volgt u het nog? Ik zal het uitleggen met foto's:
Hier gebruik ik een vierkant om het uit te leggen, maar dit kan uiteraard ook met een rechthoek. De middelste lijn is om de hoek schuin te maken. De andere lijn is voor de HST.
Hier zijn de lijnen gestikt.
Dit is alleen interessant als je blokken wat groter zijn. HST van een halve inch ga ik toch niet gebruiken.
Ik denk dat ik morgen wat aan mijn Log Cabin Adventure ga doen en thuis ga ik het patroon van The joys of life op theezakjespapier overtrekken. Dan kan ik daar ook aan gaan beginnen, joepie!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Insta is het nu

 Al heel lang heb ik hier niets meer gepost. De inspiratie om een heel verhaal te vertellen ontbreekt en het is best veel werk om een beetje...

populaire berichten