woensdag 17 februari 2016

Geleerd en toegepast

Vorige week heb ik de 'saaie' quilt met mijn kleine Brother doorgequilt met de boventransportvoet. Als bovendraad had ik een bijpassende kleur gebruikt. Staat leuk, want het mag best opvallen. Op een quiltcursus vorig jaar heb ik geleerd, als je de quilt in the ditch wilt doorquilten en het stiksel niet al te veel wilt laten opvallen (lange zin, hè) je transparant garen moet gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan met de Scandinavian Christmas Quilt:
Het was wel een beetje frommelen onder dat kleine machientje.
Nu is het even de vraag hoe ik hem ga binden. Ik heb nog wat rode lapjes over van de quilt. Als ik die aan elkaar zet, heb ik een leuke scrappy binding.

Ik ben begonnen met de Splendid Sampler en daarin mag je de hoekjes met vierkantjes afzetten. Normaal gesproken knipte ik allebei de driehoekjes aan de achterkant weg. Nu laat ik het lapje waarop genaaid wordt, zitten. Op die manier is je blokje altijd de juiste maat. (in een ideale wereld, natuurlijk)
Zo ziet het eruit als het vierkantje eraan genaaid is.
En nu is alleen het vierkantje weggeknipt. Handig en verstandig! En zo ziet het blok eruit.
Hier heb ik dit handigheidje trouwens  nog niet gebruikt.
Hieronder de quilt die al weken thuis onder de salontafel ligt te wachten om afgemaakt te worden.
Ik heb al wat hartjes in de buitenste rand gequilt.. De hele rand heb ik nu getekend met een friction pen. Die kan ik na het naaien gewoon wegstrijken. Lekker klusje voor op de bank.
En dit moet mijn nieuwe beste vriend worden. Rechtstreeks uit Amerika:
De Bloc-loc strip set ruler! Hiermee kan ik hele rechte stroken snijden. Kost een vermogen, maar hopelijk heb ik dan ook wat!
Morgen weer een Throw back Thursday, dan vrijdag en dan lekker op vakantie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Insta is het nu

 Al heel lang heb ik hier niets meer gepost. De inspiratie om een heel verhaal te vertellen ontbreekt en het is best veel werk om een beetje...

populaire berichten